1. Waarom slaap zo belangrijk is voor je gezondheid

    Waarom slaap zo belangrijk is voor je gezondheid

    We hebben slaap nodig. Het is een vereiste om het lichaam en de geest te laten herstellen. Wat kun je zelf doen, of laten, om beter te slapen?

    Slapen

    Hier zijn enkele redenen waarom slaap van groot belang is voor je algehele gezondheid en welzijn:

    Fysiek herstel
    Tijdens de slaap krijgt je lichaam de kans om te herstellen en te vernieuwen na een dag vol activiteiten. Het is een periode waarin je spieren kunnen herstellen, cellen kunnen worden vernieuwd en weefsels kunnen genezen.

    Cognitieve functie en geheugen
    Slaap speelt een cruciale rol in het bevorderen van cognitieve functies zoals concentratie, geheugen en besluitvorming. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je mentaal scherp blijft en effectief kunt functioneren in je dagelijkse taken en uitdagingen.

    Emotioneel welzijn en stressvermindering
    Voldoende slaap helpt bij het reguleren van emoties, het verminderen van stress en het verbeteren van je algehele stemming en welzijn. Een gebrek aan slaap kan leiden tot prikkelbaarheid, stemmingswisselingen en verminderde veerkracht tegen stressvolle situaties.

    Immuunsysteem en ziekteresistentie
    Gedurende de slaap worden immuuncellen geproduceerd en vrijgegeven, waardoor je lichaam beter in staat is om infecties te bestrijden en ziektes te voorkomen.

    Gezondheid van het hart en gewichtsbeheersing
    Voldoende slaap is gekoppeld aan een lager risico op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en obesitas.

    Beter slapen

    Wat kun je zelf doen, of laten, om beter te slapen?

    Stop met je druk maken over je nachtrust
    Het is heel normaal om 's nachts een paar keer wakker te worden. Dit is evolutionair bepaald; in de prehistorie was dit nodig om af en toe te controleren op gevaar.

    Kijk niet op je wekker of telefoon
    Veel mensen hebben de neiging om als ze ’s nachts wakker worden, op de wekker of telefoon te kijken en gaan malen over hoe kort ze nog maar kunnen slapen. Dat helpt niet om de slaap weer te vatten – veel te veel activiteit in het brein.

    Doorbreek je patroon
    Slecht slapen wordt vaak in stand gehouden door piekeren. Veel mensen blijven dan langer in bed liggen, maar dit is niet verstandig. Als je te lang in bed blijft, slaap je 's nachts slechter omdat je niet moe genoeg bent. Sta dus gewoon op tijd op.

    Bouw je activiteiten af vanaf ongeveer 1,5 uur voordat je gaat slapen
    Vermijd intensieve sporten, spannende films en intensief schermgebruik. Dit helpt je brein om tot rust te komen. Sporten is goed voor je nachtrust, maar doe dit niet vlak voor het slapengaan.


    Drink geen alcohol

    Hiermee verminder je je slaapkwaliteit. Vermijd ook zwaar eten laat op de avond. Als je nog honger hebt, neem dan iets lichts en eiwitrijks.

    Hulp nodig voor jouw medewerkers?

    BeLife heeft een workshop 'Gezond slapen'. Na de workshop hebben jouw medewerkers alle tools in handen om beter te slapen en zich energieker te voelen. Ze zijn zich bewust van hun eigen slaap- en waakpatroon en hebben handige tips en tricks gekregen om hun slaap te verbeteren. Onze slaapdeskundige zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers na deze workshop weer volledig uitgerust aan de slag kunnen gaan.

    Ga naar de workshop

    Deel deze pagina