Op z’n Japans

    Eten tot je vol zit of daar voorbij. Het is voor veel mensen verleidelijk om een extra keer op te scheppen. Vaak weet je dat het eigenlijk niet nodig is, maar het is zo lekker. Voor je het weet sluipt het erin en is het een dagelijkse gewoonte. De 80-20 regel uit Okinawa, Japan, kan hierbij helpen. Mensen afkomstig van dit Japanse eiland zeggen voordat ze gaan eten “Harra Hachi Bu”. Ook wel: eet tot dat je maag voor 80% vol zit. Een treffende uitspraak in een wereld waar veel mensen zich overeten en te kampen krijgen met hart- en vaatziekten, diabetes en/of overgewicht.

    Voeding 2

    Dit kunnen we leren van de Japanse eetgewoontes

    Om de 80-20 regel goed te kunnen praktiseren moet je weten waarom je meer eet dan goed voor je is. Dit heeft voor iedereen verschillende redenen. Bijvoorbeeld je emotionele toestand, verveling of eenzaamheid. Ook de mate waarin je bewust eet, draagt hieraan bij. Je constant laten afleiden tijdens het eten is een no go. Volgens Marianne Rook, voedingswetenschapper en diëtist, dringt het dan minder tot je door dat je al verzadigd bent. Ongemerkt kun je meer eten en negeer je de signalen die je maag en je darmen naar je hersens zenden. 

    Werk aan de winkel. Uit onderzoek van het voedingscentrum blijkt namelijk dat 27% van de mensen tijdens het eten tv-kijkt of zich laat afleiden door social media. Dit kan leiden tot een verstoorde relatie met eten. Het zorgt er zelfs voor dat je, je minder herinnert van de maaltijd. Met als gevolg dat je op een later moment meer gaat eten, blijkt uit onderzoek van de University of Birmingham. 

    Eten met aandacht is dus een belangrijke factor als het gaat om gezond eetgedrag, een uitdaging in onze snelle maatschappij. We leven in een omgeving waarin mensen gestimuleerd worden te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen. Ook wel een obesogene omgeving genoemd. Eten is continue beschikbaar. De combinatie van een overmaat aan calorierijke voeding en beperkte noodzaak tot bewegen is een succesformule om te zwaar te worden. Ook hebben we het vaak druk waardoor we gedachteloos eten. Soms nemen we niet eens de tijd om rustig te zitten voor een ontbijt of lunch. Dit vraagt om een andere benadering van ons eetgedrag. Een benadering waarbij men meer mindful eet, of meer in het moment met aandacht voor het eten en zo min mogelijk afleidingen. 

    Eten met aandacht

    Terug naar de 80-20 regel, Harra hachi bu. Om deze etenswijze eigen te maken moet je goed leren luisteren naar je lichaam. Het duurt namelijk 20 minuten voordat het signaal dat je voldaan bent vanaf je maag je hersenen bereikt. Weten wanneer je de 80% hebt bereikt is dus een kwestie van oefenen. Het eiland Okinawa, waar dit als belangrijk eetprincipe geldt, heeft wereldwijd het hoogste percentage honderdjarigen in goede gezondheid. Het proberen waard dus.

    Tips

    Tijd voor aantal praktische tips om met de 80-20 regel aan de slag te gaan en jezelf op gepaste manier te voeden. 

    1. Eet langzamer
      Als je sneller eet, eet je al gauw te veel. Kleinere happen nemen, goed kauwen en tussendoor je bestek neerleggen. Geef je lichaam de tijd om te reageren op signalen die je vertellen dat je niet meer hoeft te eten.
    2. Focus op je eten
      Zet je computer uit en leg je telefoon weg. Heb aandacht voor je eten. Zo eet je langzamer, minder en geniet je er meer van.
    3. Gebruik kleiner servies
      Met kleinere borden en dunne lange glazen, eet en drink je minder zonder er bewust bij stil te staan.
    4. Schep op in de keuken
      Zet je pannen niet op tafel. Zo ben je minder snel geneigd om een tweede keer op te scheppen.
    5. Omarm groenten
      Groenten bevatten veel vezels en geven uiteindelijk sneller een verzadigingsgevoel. Opscheppen dus.

    Geschreven door Jeroen Leupen. Adviseur bij BeLife. 

    Deel deze pagina

    Terug naar overzicht

    Inschrijven voor onze nieuwsbrief

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en ontwikkelingen uit ons vakgebied. 

    Hier inschrijven