BELIFE NIEUWS

Vitaliteit & Presteren

Lichaamssamenstelling en voeding

De wereld van voeding staat nooit stil. Sjoerd Privée is diëtist en revalidatietrainer bij BeLife. Elke week ziet hij mensen met uiteenlopende vraagstukken. Dit kunnen zorg patiënten en sporters zijn, of mensen met een interesse in voeding. Met veel plezier voorziet hij hen al jaren van advies om naar een bepaald doel toe te werken. We spreken hem over zijn werk, ervaring en sporters.

Met welke vraag komen sporters vaak langs?

In het algemeen gaan ze voor het totale pakket dat BeLife aanbiedt. Hierbij nemen ze een inspanningstest af, een mentale test bij de psycholoog en een voedingsconsult waarvoor ze bij mij terechtkunnen. De sporters hebben als doel om het maximale uit zichzelf te halen op sportief gebied. Vaak weten zij wel wat er verbeterd moet worden, maar niet precies hoe.

Waarom is het belangrijk om naar lichaamssamenstelling te kijken?

Als sporter wil je je prestaties verbeteren. Om het zolang mogelijk vol te houden kijk ik naar welke lichaamssamenstelling optimaal is, en hoe we daaraan gaan werken. Lichaamssamenstelling geeft de verhouding weer tussen vet en spiermassa. In je lichaam zijn dit de enige onderdelen die je kunt veranderen door de voeding aan te passen. Het is van belang om zo min mogelijk vet te hebben tijdens een sportieve prestatie. Maar bij iemand die wil afvallen moet het ook niet ten koste gaan van de actieve spiermassa. Om de lichaamssamenstelling te bepalen kijk ik naar de persoon zelf, of deze wel of niet fit oogt. Daarna overleggen we om te peilen hoe een persoon over zichzelf denkt. Er zijn verschillende mogelijkheden om de lichaamssamenstelling te meten.

Hoe ga jij te werk?

Ik begin altijd met een intakegesprek om de situatie in kaart te brengen. Hierbij kijk ik naar de invloeden en factoren waarmee rekening gehouden moet worden. Daarna bepalen we hoe de doelen gerealiseerd gaan worden. Gaat het bijvoorbeeld om een persoon die zichzelf te zwaar vindt, dan is het handig om het totaalbeeld te analyseren. Hoe is het zover gekomen? Wat eet je, hoeveel eet je en wanneer eet je? Heb je weleens eerder met een diëtist(e) gesproken? Hoe kan je ervoor zorgen dat iemand zijn eiwitinname voldoende is? Daarnaast is het belangrijk om de motivatie te toetsen. Iemand kan wel realiseren dat zijn of haar lichaamssamenstelling moet veranderen, maar als er geen motivatie aanwezig is om te veranderen, dan wordt het lastig. Uiteraard probeer ik om de persoon op de juiste manier te motiveren.

Heeft bepaalde voeding op de ene persoon een ander effect dan op de ander?

Uiteindelijk gaat het nog steeds om de energiebalans, energie-inname en energieverbruik. Meer inname dan verbruik leidt tot opslag en dus tot meer gewicht. Of iemand aanleg heeft is meestal lastig te bepalen. Je moet echt meer eten als je het wil opslaan. Dat gebeurt bij iedereen.

Zijn er vaak misverstanden of broodje aap verhalen?

Die zijn er altijd wel. Als iemand interesse heeft in een bepaald onderwerp en zich daarin gaat verdiepen, dan vind je altijd wel fabeltjes op dat gebied. Als je bijvoorbeeld naar lichaamssamenstelling kijkt dan focust men zich altijd heel erg op het vetpercentage. Zo kan een vetpercentage van 10 procent voor de ene persoon anders ogen dan voor de ander. Daarbij heb je niet per se aanleg om vet op te slaan, maar het verschilt wel per persoon waar je het opslaat. Dit kun je niet beïnvloeden. Het is bijvoorbeeld niet zo dat je door buikspieroefeningen buikvet verliest, of dat je in een bepaald gedeelte kan afvallen. Het lichaam bepaalt per persoon waar het wordt opgeslagen. De mannen hebben in het algemeen meer vet rondom de middel en buik, bij de vrouwen is dit meer bij de benen of billen.

Welk advies geef je meestal aan sporters mee?

Het is belangrijk dat er aan de basis gewerkt wordt. De focus dient eerst te liggen op normale voedingsmiddelen en voedingsstoffen. Sporters zijn vaak geneigd om te kijken naar supplementen en details, terwijl de basisvoeding nog niet op orde is. In het begin analyseer ik wat iemand dagelijks of wekelijks eet. Het kan zijn dat iemand te weinig of juist te veel eet. De basisvoeding bestaat in ieder geval uit genoeg groente, fruit, vezels en eiwitten.

Levert het gebruik van sportsupplementen nou echt het gewenste resultaat op?

Het ligt aan het doel van de supplementen. Als we bijvoorbeeld naar eiwitsupplementen kijken dan is dit puur ter vervanging of aanvulling van het ander. Deze eiwitten komen uiteindelijk uit voedingsmiddelen en doen wat ze moeten doen. In het algemeen zijn ze niet beter dan eiwitten uit reguliere voedingsmiddelen, maar wel gemakkelijk om in te nemen. In de praktijk is het grootste gedeelte van een supplementenwinkel onnodig.

Wat vind je leuk aan je werk?

Iedereen die langs komt heeft een ander doel. Het maakt niet uit of iemand zelf met een doel komt, of dat ik dit samen met die persoon vaststel. De weg ernaartoe is het mooist, zowel voor sporters als zorg patiënten. Uiteraard geeft het me voldoening als het doel behaald wordt. Daarnaast is het ook leuk om te zien dat de prestaties van sporters verbeteren. Dit doen we als team. Het gaat bijvoorbeeld om een stuk mentale coaching, conditie en fysieke gesteldheid. Als de prestaties goed zijn dan krijgen wij daar als professionals ook energie van. Je weet nooit precies aan wat het heeft gelegen, dat de prestaties verbeterd zijn.

Denk je dat er veel gaat veranderen in de wereld van diëtiek?

Er zijn altijd een hoop veranderingen gaande. De basis blijft hetzelfde, hoe het wordt verpakt in artikelen verandert voortdurend. Interesses veranderen. In de wetenschap is er meer kennis aanwezig dan voorheen, zaken worden beter uitgezocht. Fabels blijven ook bestaan, aan ons deskundigen om deze elke keer te ontkrachten.

Heb jij zelf nog doelen in je werk?

Net als ieder ander je werk zo goed mogelijk blijven uitvoeren. Binnenkort wordt het nieuwe Performance Center van BeLife geopend. Als bedrijf willen we zoveel mogelijk sporters aantrekken. Dat is een mooie uitdaging! Persoonlijk lijkt het mij leuk om met sporters op het hoogste niveau te werken.

Heb jij ook sportieve ambities of doelen en kan je wel wat voedingsadvies gebruiken? Kom dan langs bij het Performance Center van BeLife. Onze voedingsdeskundigen en inspanningsfysiologen begeleiden je om het maximale uit jezelf te halen op sportief gebied. In onze testlabs meten en verbeteren we je prestaties. Neem contact met ons op.

Sjoerd Privée

Sjoerd Privée