BELIFE NIEUWS

Vitaliteit & Presteren

Marathon lopers

Fysiek in orde voor de marathon

Op 7 april vindt de NN Marathon Rotterdam 2019 plaats. Een sportevenement dat enorm veel van je lichaam vergt, maar dat ook veel voldoening geeft. We spreken Bas Nivard, Medisch Care Manager en arbeidsfysiotherapeut bij BeLife. Bas heeft de nodige ervaring, tijdens de marathon van 2017 liep hij na 2 uur en 51 minuten al over de finishstreep van de Coolsingel! Zijn kennis gebruikt hij nu om andere marathon enthousiastelingen te adviseren. Hij kan je veel vertellen over de fysieke voorbereiding voor een marathon.

Je hebt nog geen ervaring met het uitlopen van een marathon. Hoe kan je als amateursporter bepalen hoe het met je fysieke gesteldheid is?

Het is verstandig om dan een inspanningstest af te leggen. De meetwaardes die hier uitkomen laten zien hoe het met je fysieke gesteldheid en conditie is. Hierdoor kun je trainen in de juiste trainingszones als je gebruik maakt van een hartslagband. Daarna kunnen de specialisten van BeLife in kaart brengen waar verbetering mogelijk is. Aanvullend kan er een FMS (functional movement screen) of een loopanalyse uitgevoerd worden. Dit is een kort fysiotherapeutisch onderzoek dat inzicht geeft over de kwaliteit van bewegen. Dit samen met informatie uit het gesprek en een loopanalyse kan je fysieke gesteldheid en eventuele risicofactoren in kaart brengen. Tijdens de FMS wordt er gekeken naar motorische vaardigheden als kracht/stabiliteit, coördinatie, uithoudingsvermogen, snelheid en lenigheid/flexibiliteit.

Kijken jullie tijdens een FMS ook naar de looptechniek?

Nee, dit staat wel in verband met elkaar. Er zijn verschillende methoden om de looptechniek te analyseren. Dit kunnen we bijvoorbeeld op een loopband zien, hoe iemand zijn voeten afwikkelt, door iemand te filmen of door simpelweg met het blote oog te kijken. Je looptechniek is afhankelijk van meerdere factoren: onder andere je kracht, lenigheid en stabiliteit. Deze grondmotorische vaardigheden worden in kaart gebracht bij uitvoering van de FMS. De vraag is echter of het relevant voor een persoon is om tijd en energie in de looptechniek te steken. Het is interessanter om de looptechniek te verbeteren van een (semi) prof, dan van iemand die de marathon in elke tijd wil uitlopen. Het aanpassen van een houding is ingewikkeld en kost veel tijd. Een (semi) prof is meer gebaat bij de technische aspecten en andere details, zoals voeding. Als je een marathon wil lopen en het maakt niet uit hoe, dan is het in ieder geval van belang dat je in kaart brengt of je lichaam het lopen aankan. Daar kan je een FMS voor inzetten. Gekoppeld aan een gesprek wordt er gekeken of de benodigde basisvaardigheden aanwezig zijn voor het lopen van een marathon. Tijdens een gesprek met een fysiotherapeut wordt de kans op blessures ingeschat, waarbij onder andere gekeken wordt naar de eventuele aanwezigheid van knie-, heup-, enkel- of voetklachten.

Welke adviezen kan je de beginnende loper meegeven?

Bouw het trainen op een verantwoorde manier op. Zorg voor goed schoeisel, waarvoor een loopanalyse nodig is. Daarnaast dien je geen blessures te hebben. Als je bekend met veel voorkomende klachten in je knie, heup, enkel of voeten, laat je dan adviseren door een specialist. Luister goed naar je lichaam, en houd niet koste wat het kost vast aan een trainingsschema. Heb je tijdens je voorbereiding last van een blessure? Neem dan een stap terug. Doorgaan en een te grote focus op het doel vertraagt het herstelproces. Zorg dat je het opbouwen verantwoord en niet te snel doet. Hier heb je uiteindelijk het meeste aan. Onderschat een marathon niet, het vergt wat extreems van je lichaam. Heb je bekenden met ervaring? Vraag hun om tips en hun ervaringen. Hou er wel rekening mee dat iedereen anders is. Verder is het handig om je te verdiepen in leerzame artikelen, maar kijk altijd wel even of de bron betrouwbaar is. Als laatste moet je ook zeker niet vergeten om te genieten van de trainingen! Beschouw de weg naar de marathon ook als een doel.

Ben je benieuwd hoe de experts van BeLife jou kunnen helpen om fysiek optimaal voorbereid te zijn voor een marathon? Bezoek dan ons Performance Center. Onze deskundigen helpen jou om je marathondoelen te verwezenlijken. Neem contact met ons op.